SEO mýty, ktorým sa treba vyhnúť
Neplytvajte svojím časom na SEO stratégie, ktoré nefungujú. Predkladáme vám hlavné mýty v tomto sektore:
- Čím viac odkazov, tým lepšia pozícia. Odkaz môže byť kvalitný, škodlivý alebo bez efektu. Linkbuilding bez konceptu a zameraný na kvantitu sa končí pohromou – penalizáciou vo vyhľadávaní.
- Čím viac podstránok, tým lepšie. Omyl, aj tu platí pravidlo kvality. Ak vám vyhľadávací robot nájde na doméne príliš veľa spamu, odmenu vo forme vysokých pozícií rozhodne nečakajte.
- Treba sa zamerať na hlavné kľúčové slovo. V skutočnosti väčšina návštevíkov (asi tak 4/5) chodí na váš web po zadaní kľúčových slov, ktoré ste si ani nepredstavovali, poprípade rôznych obskúrnych longtailov. Kľúčových slov treba zvoliť viac, mali by mať určitú logiku a mali by súvisieť s inými pravdepodobnými frázami. Presná zhoda takmer nikdy nefunguje – ľudia majú rozmanité predstavy.
- Existuje presný pomer textu a kľúčových slov, ktorý je najefektívnejší. Oficiálne stanoviská pracovníkov vo vyhľadávacích firmách je, že žiadne také číslo neexistuje. Záleží od mnohých okolností.
- SEO je mŕtve. Obľúbená „urban legend“, ktorá je šírená skôr pesimistami, ktorí boli v tomto odbore neúspešní. Lenže… potom je tu obrovské množstvo ľudí a firiem, ktoré so SEO stratégiou uspeli. Služby SEO nie sú minulosťou, len technológia sa rokmi mení.
- Prispôsobovanie stránok pre vyhľadácie crawlery. Stránky sú robené pre ľudí. A také majú byť. Vyhľadávacie roboty riešime až keď má web príjemné ovládanie, dizajn a funkčnosť pre živých návštevníkov.
- SEO ranky sú presné. Ani Page Rank, ktorý prestal byť verejný v roku 2013, nebol vždy spoľahlivý. Dalo sa ním manipulovať alebo nebol aktuálny. Ranky, ktoré sa ho pokúšajú dnes nahradiť sú tiež len približná pomôcka – jednak taký MOZ alebo Majestic nemajú dáta ani algoritmy ako Google a jednak aj ich ranky sa dajú ovplyvniť black hat podvodnými technikami. Skúsený SEO manažér dokáže rozoznať ked je rank oprávnený.
- Čím viac návštevníkov, tým viac predaju. Nie vždy to tak platí. Ak chodia na váš web ľudia, ktorí po dvoch sekunách o ňu stratia záujem, je jasné, že ste niečo zanedbali. Najskôr ste zle zacielili reklamu (to môže byť pohroma, ak vám kredit na službe AdWords „žerú“ necieľoví ľudia). Konverzia môže byť nula percent alebo päť percent – podľa toho koho ste zaujali.
- Garancia prvého miesta. Veľmi častý inzerát signalizujúci podozrivého freelancera. Veľmi často sa to používa napríklad v inzerátoch za 5 dolárov – je to smiešne, ale dokáže to nalákať laikov. Nikto vám nedokáže garantovať, že vaše kľúčové slovo sa ocitne na prvej pozícii na prvej strane vyhľadávania. Dôvodov prečo je to tak – je celá rada. Bohužiaľ, zákazník s e-shopom má často túto požiadavku a SEO freelancer ho nechce odohnať od svojich dverí, aj keď vidí, že zákazník má len veľmi malý rozpočet, aby vážnejšie konkuroval v internetovom mori.
- Optimalizácia má za cieľ manipulovať s výsledkami. Nie, my nechceme klamať vyhľadávače. Chceme im dávať kvalitný obsah. Pretože aj keby sme sa s nekvalitným obsahom dostali na oči zákazníkov, náš predaj bude aj tak biedny.
- Obrázky majú byť príťažlivé a popiskom sa netreba venovať. Keďže technológia stále nedokáže „čítať“ obrázky, je im treba pomáhať textovými atribútmi, napríklad len WordPress ponúka pri obrázku na vyplnenie štyri kolónky (alt, title, caption, description). A vyhľadávače to majú radi, ostatne, podľa niečoho sa musia orientovať služby orientované čisto na obrázky.
- Nemusím sa orientovať na zákazníkov s mobilmi. Ak si predstavujete svojho zákazníka ako sedí za desktop počítačom a hľadá vás, musíme vás sklamať. Minimálne polovica návštevníkov už chodí na stránky zo svojich smartfónov alebo tabletov a to aj pri sektoroch, kde by ste to nečakali (napríklad stavebníctvo apod).
- Je lepšie optimalizovať pre celú krajinu. Väčšie územie, potencionálne viac zákazníkov, môže si povedať majiteľ e-shopu. Pri veľa obchodoch však funguje, že v ňom nakúpia skôr miestni zákazníci ako niekto z druhého konca republiky. Podľa toho čo nakupujete. Ale aj drobnosť radi vyreklamujete osobne. Skrátka – lokalizácia v SEO je veľmi dôležitá.
- Zaplatený AdWords zlepšuje pozície vo vyhľadávaní. Opäť si pomôžeme oficiálnym stanoviskom – nemalo by to tak byť. Vyhľadávanie má ponúknúť čo najrelevantnejší výsledok, AdWords radí inzeráty iba podľa ceny a konkurencii. Služby, samozrejme, oddelené nie sú, napríklad si môžete prepojiť AdWords, Analytics a Webmaster Tools na jedom účte.
- Sociálne média nie sú pre mňa. Mnoho malých firiem môže nadobudnúť dojem, že načo je to vlastne dobré a čo na tú Facebook stránku budem dávať. Máte štyri obrázky a tie vám visia na prázdnej stránke roky. To je v dnešnej dobe veľká chyba, pretože sociálne médiá valcujú už aj klasický internet.